۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

بیایین یکم بحث کنیم

بهادر خان( که معرف حضورتون هستن دیگه) چند وقت پیش اواخر پاییز که مثل همیشه توی خونه دوست داشتنیشون مهمون بودم، بعد از صرف شام خوشمزه ای که همسر گرامشون بهمون دادن، یه سوالی رو مطرح کرد که جالب بود، اونشب دربارش حرف زدیم و کلی از نتایجیش به نظریه های جدیدتری رسیدیم، فرداش پیشنهاد داد که بیام سوال رو اینجا مطرح کنم، تا نظرات بیشتری رو بدست بیاریم که منم گفتم باشه، اما متاسفانه کلی زمان از این باشه گفتن و انجام دادنش گذشته، که من شرمنده ای این همه خلف وعده شدم، اما چون بحث اش به نظرم شامل مرور زمان نمی شه، به قولی ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است. سوال اونشبش رو مطرح می کنم، نظراتتون رو بدین لطفا، یعنی از گوگل ریدر تشریف بیارین بیرون، تا بعد دوباره یه جمع بندی سرش بکنیم. دلیل اینکه به این بحث علاقه مندم به خاطر تناقضیه که بوجود میاره که بعد بیشتر توضیحش می دم، اما سوال اینه:
فرض کنید شما دوستی دارید که مقداری پول در بانک گذاشته و 15% سود میگیرد، اون از این سود نا راضی است. از شما سوال میکند آیا کسی را میشناسی که اطمینان بانک را داشته باشد و سود بیشتری بدهد؟
شما شخصی  را می شناسید که فقط از شما پول قبول میکند و 20% سود میدهد.این شخص حاضر نیست از کس دیگری جز شما پول بگیرد و 20% سود را بخاطر اعتماد و روابطی  که با شما دارد، به شما پرداخت می کند.
شما به دوستتان میگویید: پولت را به من بده و 18% سود بگیر و مسئولیت بازپرداخت پولت با من است.دوست شما از سود 18% و ضمانت بازگشت اصل پولش توسط شما راضی است.
شما از این معامله 2% سود میکند
 حالا آیا شما باید به دوستتون  بگید که من دارم این وسط سود میکنم؟یا اینکه چون دوستتون  از شرایط راضیه، کافیه و گفتنش لزومی نداره؟

خب برام بنویسین که در این شرایط شما چیکار می کنین،به دوستتون می گین که دارین سود می کنین یا اینکه نه؟ و اینکه به نظرتون کدوم راه حل، گفتن یا نگفتن سود کردن شما ، درستره، چه از لحاظ اقتصادی چه از لحاظ اخلاقی

مرسی خوش بگذره

۷ نظر:

جاوید گفت...

کدوم بانک 15 درصد سود می ده ، بگو من پولامو از خونمون بر دارم بذارم تو اون بانکه !

نگین گفت...

در مورد کاری که انجام می دم توضیح می دم اما اول به سود خودم اشاره نمی کنم معمولا برام پیش می آد که دوستم بیشتر بخواد بدونه ومن بهش خواهم گفت واحساس می کنم معامله بهتری خواهد بودواینطوری خودم هم راحتترم

لیلا گفت...

راستش اون 2% پول کلا از گلوی من پایین نمیره، حالا اون دوستمون بخواد بدونه، میخواد ندونه. راستش کسی رو هم به کسی معرفی نمیکنم که سود بده و بگیره! اومدیم این دوستمون همه پولا رو خواسته یا ناخواسته هاپولی کرد!! پول مردم ریسک برنمیداره!

یک عدد گارفیلد برنامه نویس گفت...

لیلا و جاوید،دوستان عزیز یه فعل وجود داره به اسم فرض کنیم، یعنی که شرایط اینطوریه در نظر بگیرید بدون توجه به اینکه درسته یا غلطه یا خوشتون میاد یا نه!
مرسی نگین

لیلا گفت...

سوالای سخت نپرس:دی

علی گفت...

یارو که می خواد پولاشو بده به ما، خیلی آشناست؟

یک عدد گارفیلد برنامه نویس گفت...

آره علی می تونه باشه دوستته دیگه